mar
11

Hænderne op!…

dato marts 11th 2014 emne Google Analytics & PPC & SEM & SEO & Søgemaskineoptimering med 0 kommentarer

haenderne-op-userfriendly

Hænderne op alle jer der bruger Google Analytics og får mest ROI fra brand terms søgeord(Brandnavn)… Er det så mange..? – Tænkte det nok.

Jeg har ofte haft lange samtaler og debatter om, hvorfor man bør køre PPC-kampagner og søgeordsoptimere på brand terms, når det er brand terms i den organiske søgning der i konverterer bedst.

Der er to grunde til, at du får mere trafik fra brand terms søgeord, når du ser data’ene i Google Analytics.

Convenience
Mange, og ikke bare mange, men virkelig MANGE brugere, har Google eller en anden søgemaskine sat op som deres startside. I stedet for at skrive en webadresse (URL) i adresselinjen på deres browser, skriver de i det store og venlige tekstfelt i midten af deres skærm, da det virker mere hensigtsmæssigt. Spørg en tilfældig bruger eller kollega om de ved hvad adresselinjen rent faktisk er? De fleste vil ikke vide hvad du taler om.

Sidste klik tæller
Dette er den anden grund til, at du får så mange brand terms som søgeord. Brugerne kommer til dit websted i forskellige stadier af en købs cyklus. Det mest sandsynlige er, at de starter med et long tail søgeord som f.eks.: “Pink skjorte med prikker”. De finder et par sider, tjekker dem ud og måske lander de endda på din side, hvis du har styr på din SEO (Søgemaskineoptimering). Telefonen ringer, de skal tilbage til arbejdet, tage sig af børnene eller går ud efter en kop kaffe og kommer så i tanke om den hjemmeside, hvor de så den pinke skjorte med prikker. De har højst sandsynligt allerede glemt hvordan de kom ind på siden, eller hvad produktet rent faktisk hed. Det eneste de husker er dit brandnavn. I stedet for at gå tilbage til Google og bruge søgeordet “Pink skjorte med prikker” igen, indtaster de nu dit brandnavn og hokus pokus filiokus, du har en konvertering fra et brand term søgeord.

Problemet med Google Analytics er, at det kun er det sidste klik der tæller, hvorfra en bruger kom til dit websted. Så selv om de kommer fra et naturligt long tail søgeord, ender mange transaktioner med at blive registeret som salg fra et brand term søgeord eller fra en PPC kampagne. Analytics registrerer kun det sidste klik. Ikke det første, det andet eller det tredje. Derfor vil din statistik altid være en smule misvisende og det kan se ud som om, at det kun er brand term søgeord der konverterer.

Der melder det store spørgsmål sig så – skal du søgemaskineoptimere og køre PPC-kampagner på dit brand eller omvendt: Skal du overhovedet bruge kræfter på long tail søgeordsoptimering og PPC kampagner? – Svaret er ja! Du er faktisk nødt til at gøre det, ellers vil du dø en virtuel død. Tænk altid på den købscyklus dine kunder befinder sig i. Medmindre du er et virkelig stort brand på Coca-Cola-niveau, vil dine kunder ofte begynde med en longtail søgeords søgning. De fleste søgninger består af 3 eller flere søgeord, så det er rimeligt at antage, at det samme gør sig gældende for dine kunder. Brandnavne har en tendens til at være en smule kortere. Hvis de ikke finder dig på søgeordet ”Pink skjorte med prikker” vil de ikke huske eller støde på dit brandnavn, da de ikke vil komme i kontakt med det. Ikke at køre PPC kampagner og søgemaskineoptimere dit eget brandnavn (PPC bør du også køre for at få billige klik og forhindre dine konkurrenter i at bruge dit brand søgeord) kan medføre, at brugerne, hvis de finder dig på longtail søgningen, ikke finder dig på brand term søgeord.

Er du enig? Deltag i debatten nedenfor. Kontakt os hvis du vil vide mere om SEO og SEM.

https://www.facebook.com/ottob13

Vi kunne godt os at høre din mening