mar
12

Opnå højere ROI på PPC kampagner med retargeting

dato marts 12th 2014 emne PPC & Retargeting marketing & SEM med 0 kommentarer

Retargeting / Remarketing

Retargeting eller Remarketing (kært barn har mange navne) er hurtigt og med god grund blevet et “mainstream” værktøj indenfor Search Marketing.

Ved hjælp af retargeting er du i stand til at servere målrettet annoncering til brugere, der allerede har engageret sig og vist interesse for dit mærke eller produkt. Det betyder, at de allerede kender dit brand og derfor giver det god mening, at forsøge at “genvinde” denne interesse og få dem ind på dit website igen, ved hjælp af særlige tilbud og andre fristelser. Det kan være særdeles effektivt at køre retargeting kampagner eksempelvis på brugere, som har været inde på din webshop og puttet ting i kurven, men af en eller anden årsag aldrig har fuldført købet. Det kan være at de er blevet forstyrret af deres arbejdsgiver (rigtig mange shopper i arbejdstiden) eller at telefonen ringede osv.

Igennem retargeting kampagner er du i stand til at opretholde et niveau af bevidsthed overfor dine brugere omkring dit brand, mens de surfer rundt på internettet og forhåbentlig kan du genvinde deres interesse, ved hjælp af de rigtige bannere og/eller tekster og få dem ind på siden igen for at afslutte et køb.

Teknologi
Rigtigt opsat retargeting annoncering er som regel baseret på de nyeste teknologiske muligheder, f.eks. dynamiske banners og targetingteknologier og så er de brugerdrevne. Du kan med andre ord “forfølge” dine brugere rundt på internettet og friste dem med div. “skræddersyedes” budskaber.

Det bedste af det hele er, at du kun betaler pr. klik (PPC). Flere undersøgelser har påvist, at folk der allerede har vist interesse for dit brand, og som bliver “lokket” ind på dit website igen, også er mere tilbøjelige til at fuldføre et køb (specielt hvis de i forvejen har lagt ting i kurven).

Når disse brugere har fuldført købet, kan den “kode” (cookie) brugerne er blevet mærket med, fjernes igen på f.eks. “Tak for dit køb”-siden, så du ikke bliver ved med at “forfølge folk”, der allerede har fuldført et køb. Herefter har du dem jo i din database og så findes der andre og mere effektive måder at “genaktivere” dem på, men det er en helt anden historie.

Struktur
Den rette struktur er en af de væsentligste dele af en vellykket retargeting kampagne. Ved at skabe retargeting kampagner, der eksempelvis er produktspecifikke og/eller “brugerdrevne” og ved at målrette retargeting annoncerne på produktspecifikke niveauer eller produktkategorier, er du i stand til yderligere at forbedre relevansen af dine annoncer overfor dine brugere og opnå højere ROI med dine annoncer.

Konklusion
Retargeting er ikke egnet for alle, men med en gennemtænkt implementering af kampagnerne, kombineret med den rette struktur og produktspecifikke budskaber, har du en “sikker vinder”.

https://www.facebook.com/ottob13

Vi kunne godt os at høre din mening