mar
17

Den digitale evolution indenfor eCommerce

dato marts 17th 2014 emne e-Commerce & e-handel med 0 kommentarer

Digital evolution indenfor eCommerce - userfriendly.dk

De seneste 5-6 år har været en spændende digital rejse; evnen til at skabe brugervenlige grænseflader, på tværs af en række skærmtyper, størrelser og enheder, har nærmest nået et niveau, som de fleste for bare 10 år siden, ville anse som ren science fiction. Denne forandringsproces eller front-end revolution, stiller selvsagt større og større krav til webshops og de platforme de er bygget op omkring. En platform skal være fleksibel og “fremtidssikret”. Virksomheder og brands foretrækker i langt højere grad muligheder for at formidle individuelle budskaber, eksperimentere og at skille sig ud fra mængden.

Den digitale evolution har skabt nye muligheder og med disse nye muligheder, har mange virksomheder præsteret at få skabt nogle meget fine webshop-løsninger; webshops som er skalerbare (responsive), som skiller sig ud, er inspirerende og samtidig formår at “overholde” de tekniske og funktionelle krav. Webshops som mestrer kunsten at kombinere alt dette og stadigvæk bevare en kommerciel vinkel. Os som arbejder med eCommerce til dagligt ved, hvor høje krav brugerne stiller til en webshop; ét millisekunds forsinkelse i indlæsningen af ens webshop, kan ikke alene koste et salg, men også starte en lavine af dårlige anmeldelser og dårlig omtale. Men lad os nu antage, at man har optimeret alle de tekniske flaskehalse på ens webshop og man simpelthen ikke kan optimere mere på hverken webshoppen eller på den kvalificerede mængde af traffik man får. Hvad skal man så rette sit blik imod, for at forbedre konverteringsfrekvensen? Selvfølgelig kan man altid begynde at kigge på sine produkter, kvaliteten, online merchandisingen og måden man kommunikerer med brugerne på, som jo er afgørende for enhver webshops succes, men hvis vi ser bort fra alt det også, hvad er det så, der holder ens besøgende fra at foretage et køb?


Designet er mere end “the look and feel” – det står for hele oplevelsen den besøgende støder på i sin rejse. Ens brugere kan have flere forskellige niveauer af viden og krav til det produkt de vil købe – vejen eller stien til et køb for en novice og for en som ved præcis hvad vedkommende vil have, skal være så kort og simpel som overhovedet muligt, uanset hvilken kundetype man har med at gøre. Hvis en webshop forhandler kameraer, skal de brugere som går højt op i de tekniske egenskaber såsom optik, hukommelseskort osv. navigeres direkte over til de mere avancerede modeller og omvendt skal de brugere, som er på jagt efter et billigt kamera til ferien, navigeres direkte over til de billige modeller. 


Online shopping er bekvemt, men samtidig fratager man brugerne “hands-on”-følelsen, som en traditionel retailbutik kan give. En webshop bøder ofte for dette i form af returneringer pga. fejlkøb. Specielt brancher som tøj- og skønhedsbranchen er ramt af dette. Men har den digitale evolution ikke gjort, at man skal til at vende tingene på hovedet igen indenfor eCommerce? Er det på tide at tænke mere traditionel retail ind i sin webshop i en tid, hvor de tekniske begrænsninger bliver færre og mulighederne større og større. Et godt eksempel på et firma som har formået at gøre dette, er det eksklusive hudplejemærke Erno Laszlo. Siden firmaets oprindelse i år 1927 er dets luksuriøse hudplejeprodukter kun blevet forhandlet via eksklusive forhandlere og stormagasiner, hvor højtuddannet personale har hjulpet og rådgivet kunderne omkring valget af det helt rigtige produkt for hver enkelt kunde, i forhold til den enkeltes hudtype. Dette koncept har Erno Laszlo ført videre til deres webshop, ved at skabe en “Skin Personality Test”, hvor brugerne skal udfylde en række af basale spørgsmål omkring deres hudtype og evt. hudproblemer og derudfra bliver hver enkelt bruger anbefalet en række produkter, som er tilpasset netop deres hudtype. De har forstået at gøre oplevelsen personlig.

Moderne browsere, lynhurtigt bredbånd, nutidens massive brug af smartphones, tablets og andre revolutionerende og tekniske midler som hele tiden ser dagens lys, gør også, at vi skal til at tænke eCommerce i en ny retning, da vi for bare nogle år siden var meget begrænsede af netop teknikken. Denne udvikling giver mulighed for enorme kreative løsninger for online salg og eCommerce. Nu, mere end nogensinde, skal teknologi, design og marketing integreres, for at skabe en fuldendt og personlig eCommerce-oplevelse. Et flot layout er og har altid været vigtigt, men det skal ikke indeholde smukke billeder alene for at indeholde smukke billeder, men billederne skal også have en eller anden form for funktion eller formål som giver nytte for brugerne.

https://www.facebook.com/ottob13

Vi kunne godt os at høre din mening